En AGV är en förarlös mobil robot som ofta används i inom industrin för att transportera material i en fabrik eller ett lager. Sedan slutet av 1900-talet har AGV:er blivit allt viktigare i b.la. logistikbranschen och är den enhet som knyter ihop hela processer.
Vilken växellåda är idealisk för en AGV (Automated Guided Vehicle)?
Som tillverkare av högprecisionsväxlar och rack & pinion får Apex Dynamics fler och fler frågor om växlartill denna typ av applikation. Därför lanserar vi nu en serie växlar speciellt för just denna typ av mobila robotar, GL-serien. Denna avancerade serie kompletterar det befintliga utbudet av PD / PDR och PL / PLR och erbjuder ett antal tekniska fördelar. Vi kommer att diskutera GL / GLS-serien och alla fördelar i den här artikeln.
Snedskurna drev
Utvecklad för AGV marknaden
Tål höga radiella laster
Enkel montering av valfritt hjul
Förutom de ovan nämnda PD / PDR och PL / PLR har Apex Dynamics utvecklat en avancerad version för denna marknad specifikt: GL-serien. Huvudskillnaden mellan dessa serier är att GL-serien har Snedskurna drev och glapp nivån är maximalt 3 bågminuter (1-steg). Med denna serie är utgående flänsen och huset tillverkade i en roterande del, vilket gör den idealisk för att montera hjulet direkt på växeln eftersom den klarar höga böjmoment och radiella laster.
Förutom GL-serien finns det också en GLS-version med en axel på ingångssidan (med eller utan kilspår), särskilt för de applikationer där växeln inte drivs direkt av en motor utan kanske en rem.
GL-serien finns i utväxlingar från 3:1 upp till 90:1.
GL / GLS-serien är konstruerad annorlunda mot en vanlig planetväxel. Vad som normalt är det fast monterade huset är nu den roterande utgående flänsen och vad som normalt är utgångsaxeln är nu den delen som fästs på ramen. Denna konstruktion gör det möjligt att ha en utväxling på 2: 1.
De bäst lämpade växlarna för AGV-fordon har:
Växlar med planetväxeltyp, denna är den mest kompakta och kan fördela mest kraft i förhållande till storlek.
Låg ljudnivå och höga chocklaster uppnås tack vare de snedskurna tänderna.
Hög noggrannhet tack vare de låga glappnivåerna.
Överdimensionerade lager medför högre radiella belastningar. (högre netto last på fordonet)
Många utväxlingar, från 2:1 till 90:1.
Möjligheten att montera trefas, steg, eller servomotorer.
En hög verkningsgrad för att omvandla den elektriska kraften till rörelseenergi så effektivt som möjligt.
Förutom i AGV: er kan GL / GLS-serien också användas i andra applikationer,
t.ex remdrifter, positioneringsbord, lägesställare eller direkta hjuldrifter.
Källa: https://www.apexdyna.nl/en/agv-gearbox-helical-gears/